fredag 22 mars 2013

Bandysagostund med målvakten Erik Persson från Edsbyns IF Bandy

 
På onsdagen besökte cirka 60 barn från förskolorna biblioteket för en sagostund med målvakten Erik Persson från Edsbyns IF Bandy. Vi har tidigare bjudit in andra sagoläsare med olika yrken;  brandman,  ambulansförare, lokförare, polis och bandyspelare. Kuben var här och hade en bandysagostund för ca 2 år sedan och efter den hörde jag att många önskade en repris. Därför bjöd jag in målvakten Erik (17 år) som utsetts till Årets Komet  i svensk bandy. Han hade med sig kompisen Jacob Petersson som även han är målvakt. 
 
På frågan: Hur känns det att vara en förebild för barn, svarade Erik att han inte hade tänkt så mycket på det och sa att ”så stor förebild är jag väl inte?” ”Roligt om de tycker det”.

 
Erik läste boken Tummen av Lasse och Ingrid Sandberg och Pekbok för blivande bandyspelare av Maria G Nilsson.  Han berättade för barnen om hur han började som fotbollsmålvakt, men att han gick över till att spela bandy när han var 10-11 år.
 
 
Barnen kommenterade och ställde bra frågor; Finns det en bandypuck? ”Jag tycker att du är en bra målvakt” När han visade bilden med en hörna och Erik berättade hur det brukar gå till var det ett barn som sa att ”och så brukar några låtsas ramla”. 

 
Alla fick slå två skott var på Erik…som släppte in ovanligt många mål den här dagen. Han sa att han var i lite dålig form. Jag tror att det var barnen som redan kunde det här med bandy... :-)
 


 
 Tack till Erik för att du ställde upp och läste! Behöver du sadla om någon gång så vet du var biblioteket finns :-)
 

Inga kommentarer: